PREVENTIVNÍ PROGRAM ŠKOLY
ŠKOLNÍ ROK 2022/2023
PRACOVIŠTĚ VRCHLABÍ
1. ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Název a adresa školy | Krkonošské gymnázium a Střední odborná škola – pracoviště Vrchlabí, Komenského 586, 543 01 Vrchlabí | |
Zřizovatel | Královéhradecký kraj | |
Ředitel | Mgr. MartinVlášek | |
Telefon | 739 079 778 | |
vlasek@gymvr.cz |
Školní metodik prevence | Mgr. Radka Trejbalová | |
Telefon | 499 421 584, 604 364 730 | |
trejbalr@gymvr.cz | ||
Konzultační hodiny | Pondělí a pátek 9:25-9:45 (kabinet Nj)
po domluvě kdykoliv |
Výchovný poradce | Mgr. Jaroslava Nývltová | |
Telefon | 499 421 584, 604 447 226 | |
nyvltova@gymvr.cz | ||
Konzultační hodiny | Pondělí a pátek 9:25-9:45 (učebna Hv)
po domluvě kdykoliv |
ZŠ | Počet tříd | Počet žáků |
Osmileté gymnázium | 8 | 218 |
Čtyřleté gymnázium | 4 | 101 |
Celkem | 12 | 319 |
1.1 Použitá terminologie a zkratky
PPŠ preventivní program školy
ŠMP školní metodik prevence
ŠPP školní poradenské pracoviště
PP primární prevence
PPP pedagogicko-psychologická poradna
NNO nestátní nezisková organizace
OMP oblastní metodik prevence
VP výchovný poradce
TU třídní učitel
OSPOD odbor sociální a právní ochrany dětí
- ÚVOD
Vzhledem k nárůstu rizikového chování, zneužívání návykových látek u populace mládeže a dětí školního věku, zhoršení psychického stavu v důsledku covid lockdownů je důležité realizovat programy primární prevence právě v době školní docházky a poskytnout žákům potřebné informace formou, která je přiměřená jejich věku.
Nejen z tohoto důvodu i naše škola připravuje a realizuje programy primární prevence rizikového chování. Druhým důvodem je vědomí, že pouze žák, který respektuje sám sebe, cítí se být respektován a umí respektovat své okolí, má optimální podmínky pro svůj psychický i intelektuální rozvoj.
Minimální preventivní program vychází z Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve škole a školských zařízeních MŠMT ČR č. j.: 21291/2010-28.
- VSTUPNÍ INFORMACE
3.1 Charakteristika regionu a školy
Škola, sídlící ve Vrchlabí (12 000 obyvatel, nízká úroveň kriminality) se řadí mezi menší školy, průměrně vzdělává kolem 300 žáků, naplněnost tříd se pohybuje kolem 25 žáků. Oborovou strukturu školy tvoří dva obory vzdělání: 79-41-K/41 Gymnázium (čtyřleté podle ŠVP), 79-41-K/81 Gymnázium (osmileté podle ŠVP).
Budova vrchlabského gymnázia pochází z roku 1909. České gymnázium je zde od roku 1945. Budova se nachází asi pět minut chůze od autobusového a vlakového nádraží. To, že se jedná o historickou budovu, klade vyšší nároky na údržbu, vytápění a vnitřní dispoziční uspořádání učeben a kabinetů. V budově je 12 velkých učeben, 4 malé učebny, 3 laboratoře, 3 učebny výpočetní techniky, tělocvična, aula, posilovna s lezeckou stěnou, knihovna, 10 kabinetů a 3 administrativní místnosti. V suterénu školy je bazén o rozměrech 5 x 20 metrů, šatny a kotelna. V přilehlém venkovním prostoru se nachází sportovní areál.
Technická a hygienická vybavenost školy vykazuje velmi solidní standard, interiéry školy procházejí postupně (v závislosti na finančních možnostech) rekonstrukcí a modernizací. Na úpravě vzhledu svých tříd, případně i společných prostor, se podílejí i studenti. Společným shromažďovacím prostorem pro pedagogy je sborovna, pro přípravu na výuku mají učitelé k dispozici kabinety, vybavené PC s připojením na internet.
V době mimo vyučování (volné hodiny) a o přestávkách mohou studenti využívat prostor školy, počítačové učebny a studovnu (na její optimalizaci se pracuje v součinnosti se studentským parlamentem). V rámci volnočasových aktivit škola studentům nabízí možnost využití posilovny či biologicko-fyzikální kroužek.
Pedagogický sbor je stabilizovaný, aprobovanost dosahuje 97 %. Někteří učitelé studují a doplňují si aprobaci. Na škole působí okolo 30 vyučujících.
3.2 Stručná analýza situace (vyplývající ze SWOT analýzy ŠPP)
Náročné studium na gymnáziu pomáháme žákům zvládat vlídným přístupem všech pracovníků školy. Škola cílevědomě buduje otevřené a klidné sociální klima a prostředí příznivé pro rozvíjení pozitivních vzájemných vztahů v žákovských kolektivech i mezi žáky a pedagogy. Prevence rizikového chování žáků je součástí komplexního výchovného působení celého pedagogického sboru. Jeho základem je klidné a věcné řešení drobných každodenních problémů, přiměřené a výchovně účinné reakce na běžná porušování školního řádu a promyšlená strategie předcházení závažnějším rizikovým jevům, případně jejich neodkladné řešení v součinnosti s externími odborníky. Na naší škole nepůsobí školní psycholog, a to zejména kvůli personálnímu nedostatku v této profesi.
Vycházíme z mnohokrát potvrzeného předpokladu, že rizikové chování žáků má obvykle více příčin. Základním preventivním opatřením je tedy získání co nejvíce informací o našich žácích a navázání vztahu důvěry s jejich rodiči. Informace o žácích získáváme průběžně, formou dotazníků, případně osobním rozhovorem. Úzké kontakty a spolupráci nabízíme rodičům žáků již od prvního setkání s nimi, při první třídní schůzce, kterou organizujeme po skončení přijímacího řízení. Informace získané blízkým vztahem s žáky a jejich rodiči, pozorným vnímáním a rozhovory s nejen problémovými žáky a jejich rodiči využíváme jako podklad pro intervenci v rámci školy, případně pro vyhledání pomoci mimo rámec školy, nebo předání celého případu odborníkům.
Ve spolupráci s vyučujícími průběžně sledujeme výskyt rizikového chování a ve shodě s vedením školy tyto situace řešíme. Nejčastěji řešené problémy souvisejí s poruchami příjmu potravy, sebepoškozováním, depresemi a úzkostmi (plynoucími nejen ze školního neúspěchu) a nadměrným hraní počítačových her a přítomností na sociálních sítích. Všechny tyto faktory mají pochopitelně vliv na školní úspěch žáků a v ojedinělých případech vedou až k ukončení studia. Napjaté vztahy mezi žáky nebo situace směřující k sociálnímu vyloučení jednotlivců řešíme individuálně, většinou ve spolupráci se školním poradenským pracovištěm.
Ojediněle se vyskytují případy požívání alkoholu a kouření na školních akcích, které řešíme ve shodě se školním řádem.
Velkou pozornost věnujeme klimatu a vztahům v jednotlivých třídách. I když se nesetkáváme s případy šikany, snažíme se v žácích podporovat vzájemnou toleranci a vnímavost vůči ostatním. Každoročně realizujeme program primární prevence v třídách nižšího gymnázia (Semiramis). Pro nově příchozí žáky (první ročníky) je určen především žákům prvních ročníků a je zaměřen na adaptaci v kolektivu, zvládání zátěžových situací, psychohygienu a předcházení ohrožení závislostmi a dalšími formami rizikového chování.
Úroveň rizikového chování žáků na škole je zjišťován průběžně, prací třídních učitelů, ŠMP a učitelů, připomínkami žáků – studentský parlament. Na zjišťování rizikového chování žáků se velkou měrou podílí i pracovníci ŠPP.
Momentálně u nás nejsou prováděna žádná sociometrická šetření. Zde spatřujeme své rezervy. Víme, že někteří naši žáci experimentují s marihuanou a kouří. Přibylo také vulgárních verbálních projevů žáků na půdě školy.
Vzhledem k tomu, že analýza z minulých let není k dispozici, hodláme tento stav považovat za výchozí a po uplynutí školního roku ho podrobíme analýze.
3.3 Informační zdroje
- Informace získané z odborných seminářů a pracovních setkání ŠMP
- Poznatky získané na základě vlastního šetření
- Informace získané od pracovníků a žáků školy
- PREVENTIVNÍ PROGRAM ŠKOLY
4.1 Cíle preventivních intervencí na škole
Dlouhodobé cíle:
- vytváření bezpečného a kvalitního klimatu tříd i školy,
- formování a rozvíjení dovedností pro život, sociálních dovedností a dovedností seberegulace (měkkých kompetencí) žáků
- a rozvíjení klíčových dovedností pedagogů, podpora schopnosti sebereflexe, podpora pracovního i osobního seberozvoje pedagogů
Střednědobé cíle:
- zajistit pravidelnou práci s třídními kolektivy (TU, ŠMP, VP, KP)
- pravidelné neformální setkávání pedagogů
- podporovat u rodičů zájem o dění ve škole
- prohlubovat kompetentnost pedagogických pracovníků (supervize, další vzdělávání TU)
Krátkodobé cíle:
- připravit TU na práci s třídními kolektivy a zajistit efektivní třídnické hodiny na nižším gymnáziu
- zajistit externí odborníky na interaktivní besedy se studenty (Policie ČR, OSPOD, PPP, Semiramis, Anabel) o tématech souvisejících s prevencí rizikového chování
- systemizovat realizaci PP v jednotlivých ročnících
- vyškolit vybrané pedagogy v sexuální výchově a organizaci adaptačních kurzů tak, aby se naše škola v budoucnu nemusela spoléhat na externí zdroje (realizace v následujících letech)
- propojit školu a rodiče v podobě setkávání s odborníky u témat, která jsou zajímavá pro obě strany
- 2 x ročně realizovat preventivní program prostřednictvím Semiramis v primě, sekundě a tercii
4.2 Řízení a realizace preventivních aktivit
Ředitel školy
Vytváří podmínky pro předcházení vzniku rizikového chování zejména:
- součinností při tvorbě strategie školy pro primární prevenci
- podporou týmové spolupráce školního metodika, výchovného poradce, kariérového poradce, třídních učitelů a dalších pedagogických pracovníků školy při přípravě, realizaci a vyhodnocování preventivního programu školy
- podporou aktivit ŠPP a účastí na schůzkách ŠPP
Školní metodik prevence
Metodické a koordinační činnosti
- Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.), účast na pravidelných setkáváních ŠPP. Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikového chování.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).
Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
Třídní učitel:
- spolupracuje se školním metodikem prevence a pracovníky ŠPP při zachycování varovných signálů, podílí se na realizaci preventivního programu školy a na pedagogické diagnostice vztahů ve třídě
- motivuje k vytvoření vnitřních pravidel třídy, která jsou v souladu se školním řádem a dbá na jejich důsledné dodržování (vytváření otevřené bezpečné atmosféry a pozitivního sociálního klimatu ve třídě); podporuje rozvoj pozitivních sociálních interakcí mezi žáky třídy
- zprostředkovává komunikaci s ostatními členy pedagogického sboru a je garantem spolupráce školy se zákonnými zástupci žáků třídy
- získává a udržuje si přehled o osobnostních zvláštnostech žáků třídy a o jejich rodinném zázemí.
Ostatní pedagogové školy
- Věnují se v rámci výuky rozvoji kompetencí žáků v oblasti sociálních dovedností, spolupracují s TU a ŠPP. Konzultují s TU a ŠPP případné problémy a navrhují opatření.
4.3 Tým, jeho vzdělávání a supervize
Základ realizačního týmu tvoří školní metodik prevence, výchovný poradce a vedení školy, kteří zajišťují činnost školního poradenského pracoviště. Do týmu patří celý kolektiv pedagogů, především však třídní učitelé.
Hlavní podíl na dalším rozvíjení znalostí a dovedností související s prevencí rizikového chování spočívá v dalším vzdělávání všech učitelů školy, především třídních učitelů. Pro pedagogy podílející se na realizaci PP je metodickým pomocníkem školní metodik prevence, který pro ně vyhledává nové informace a podněty. Supervizi nad ŠMP naší školy zajišťuje oblastní metodik prevence, který také metodicky vede ŠMP.
- PRIMÁRNÍ PREVENCE V RÁMCI VÝUKY PŘEDMĚTŮ
Prevence rizikového chování je součástí ŠVP a platných učebních osnov. Preventivní témata jsou nejčastěji frekventována v hodinách:
- občanské nauky/ základů společenských věd
- biologie a chemie
- zeměpisu a dějepisu
- českého jazyka a cizích jazyků
- hudební výchovy
- tělesné výchovy
nc
- AKTIVITY V RÁMCI PP
6.1 Aktivity určené žákům
TŘÍDA | AKTIVITA | TERMÍN |
1. A | TH 2x měsíčně (TU, ŠMP, VP) | každých 14 dní |
Adaptační kurz (TU, ŠMP) | 14. – 16. 9. 2022 | |
Kariérové poradenství (8 hod) | 2 hod/čtvrtletí | |
Primární prevence (PP) – Semiramis
1. pololetí blok Vyplouváme-změny na 2. stupni, podpora vztahů žák x třídní učitel, téma nových kolektivů 2. pololetí blok Táhneme za jeden provaz-podpora zdravých vztahů, spolupráce a kooperace ve skupinách |
dle domluvy s TU | |
2. A | TH 2x měsíčně (TU, ŠMP, VP) | každých 14 dní |
PP Semiramis
1. pololetí blok Když se někdo topí – prevence šikany, agresivní chování, řešení problémů a konfliktů v kolektivu od 2. pololetí dochází k volbě tématu jednotlivých setkání (nejlépe třídou) – témata pod tabulkou |
dle domluvy s TU | |
Kariérové poradenství (8 hod) | 2 hod/čtvrtletí | |
3. A | TH 2x měsíčně (TU, ŠMP, VP) | každých 14 dní |
PP Semiramis
V 1. i 2. pololetí dochází k volbě tématu jednotlivých setkání (nejlépe třídou a TU) – viz níže |
dle domluvy s TU | |
Kariérové poradenství (8 hod) | 2 hod/čtvrtletí | |
4. A | TH 2x měsíčně (TU, ŠMP, VP) | každých 14 dní |
Kariérové poradenství 4-5 vyuč. hodin – projektový den | leden 2023 | |
5. A | Kariérové poradenství 4 hodiny – projektový den (VP) | 2 hod/pololetí |
Rozvoj měkkých kompetencí (ŠMP) | 2 hod/pololetí | |
Preventivní setkání s odborníky (poruchy příjmu potravy) | ||
6. A | Kariérové poradenství 4 hodiny – projektový den (VP) | 2 hod/pololetí |
Rozvoj měkkých kompetencí (ŠMP) | 2 hod/pololetí | |
Preventivní setkání s odborníky (Policie ČR) | ||
7.A | Utužovací kurz (TU, Semiramis) | září 2022 |
Projektový den – Den inspirací – volba povolání | konec 2. pololetí | |
Kariérové poradenství (skupinové, individuální) – VP | průběžně | |
8.A | Psychohygiena (ŠMP) | 2 hod/pololetí |
Kariérové poradenství – Jak na VŠ? (VP) | 1. pololetí | |
1. B | Adaptační kurz (TU, ŠMP) – Semiramis | září 2022 |
Kariérové poradenství 4 hodiny – projektový den (VP) | 2 hod/pololetí | |
Rozvoj měkkých kompetencí (ŠMP) | 2 hod/pololetí | |
Preventivní setkání s odborníky (poruchy příjmu potravy) | 1.pololetí | |
2. B | Kariérové poradenství 4 hodin – projektový den (VP) | 2 hod/pololetí |
Rozvoj měkkých kompetencí (ŠMP) | 2 hod/pololetí | |
Preventivní setkání s odborníky (Policie ČR) | ||
3. B | Projektový den – Den inspirací – volba povolání | konec 2. pol |
Kariérové poradenství (skupinové, individuální) – VP | průběžně | |
4. B | Psychohygiena (ŠMP) | 2 hod/pololetí |
Kariérové poradenství – Jak na VŠ? (VP) | 1. pololetí | |
Volitelná témata:
- Nemůžu žít bez (závislosti obecně, hodnotový žebříček a postoje, drogy, hráčství)
- Zrcadlo, zrcadlo… v zajetí ideálů (ideál krásy, poruchy příjmu potravy, sebepojetí)
- Jenom pohled nestačí (předsudky, rasismus, xenofobie, tolerance odlišností)
- Šaty dělaj člověka (subkultury, okrajově předsudky)
- Já mezi lidmi (komunikační dovednosti, empatie, nácvik odmítání)
- O rodičích a dětech aneb umyl sis ruce? (komunikace konfliktů, pohled rodič x dítě)
- Žijeme online (rizikové chování na internetu, sociální sítě)
- Nebezpečné bezpečně? (adrenalin, rizikové trávení volného času)
- Uvolněte se, prosím (zvládání stresu a náročných situací, emoce s tím spojené)
- Já a ty (partnerské vztahy, naslouchání a porozumění, rozdíly muži x ženy) – toto téma lze zvolit nejdříve v 2. pololetí 8. ročníku
- Na tělo (partnerství, prevence rizikového sexuálního chování, mýty o sexualitě) – toto téma lze zvolit až po absolvování bloku Já a ty
6.2 Aktivity určené pedagogům
supervize (skupinová i individuální) Semiramis | 5 setkání za školní rok | zájemci |
Supervize
Semiramis |
5 setkání za školní rok | vedení |
WS: Bezpečná třída, pravidla třídy, TH
Semiramis |
8 hodin | celý sbor |
6.3 Aktivity určené rodičům
třídní schůzky-konzultace | listopad 2022, duben 2023 | celý sbor |
setkání s učiteli nad aktuálními tématy (Děti ve světě on-line) | listopad 2022, duben 2023 | Zájemci, TU |
Rodiče si mohou domluvit konzultaci s ŠMP a VP.
- EVALUACE PPŠ
Tento preventivní plán školy je prvním svého druhu na naší škole, a tak nevychází z evaluace svého předchůdce. Naopak s evaluací tohoto PPŠ se po skončení školního roku 2022/2023 počítá.
Důležité kontakty a odkazy
DROGY
- PPP- Poradenské centrum pro drogové a jiné závislosti, Brno
Vedoucí pracoviště: PhDr. Lenka Skácelová, psycholog
Sociální pracovnice: Jitka Lolková, DiS.
Telefon: 548 526 802, 723 252 765 Email: sladkova@pppbrno.cz
Web: poradenskecentrum.cz
Číslo datové schránky: nrk5vhw
Adresa: Sládkova 45, 613 00 Brno
- Drop-in, dropin.cz
- Prev-centrum,www. prevcentrum.cz
- SANANIN, sananin.cz
- Občanské sdružení Život bez závislostí, zivot-bez-zavislosti.cz
- Drogový informační server, drogy.net
- Informační portál primární prevence, odrogach.cz
KOUŘENÍ
- Česká koalice proti kouření, dokurte.cz
- Stop kouření, nekourit.wz.cz
ŠIKANA
- Společně proti šikaně, sikana.org
- Občanské sdružení proti šikaně, sikana.cz
- Informační portál o šikaně na školách, minimalizacesikany.cz
LINKY BEZPEČÍ
- Dětské krizové centrum, dkc.cz
- Modrá linka- Centrum a linka důvěry pro děti a mládež, modralinka.cz
- Sdružení Linka bezpečí, linkabezpeci.cz
- Linka bezpečí 116 111 nebo 800 155 055
- Linka vzkazů domů 800 111 113, 724 727 777
- Rodičovská linka 840 111 234
- Bílý kruh bezpečí, bkb.cz, 257 317 100
AIDS
- Národní program boje proti AIDS, aids-hiv.cz
- Národní linka prevence AIDS, 800 144 144
- Česká společnost AIDS pomoc, aids-pomoc.cz
- Informace o lidské sexualitě, sexus.cz
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
- Linka důvěry , tel. 222 580 697 – nonstop
- Linka bezpečí , tel. 116 111 – nonstop
- Linka důvěry Centra krizové intervence, tel. 284 016 666 – nonstop
- Linka důvěry Dětského krizového centra , tel. 241 484 149 – nonstop
- Linka Anabell , tel. 848 200 210 – pondělí až pátek 8.00–16.00
Orgán sociálně právní ochrany dětí OSPOD, MěÚ Vrchlabí
- Jaroslava Tauchmanová, vedoucí odboru (sociálně právní ochrana dětí – péče o dítě, náhradní rodinná péče (osvojení, poručnická péče), tel.: 499 405 746,
e-mail: tauchmanovajaroslava@muvrchlabi.cz
- Kamila Franková, referentka (sociálně právní ochrana dětí – péče o dítě, náhradní rodinná péče (pěstounská péče, přechodná pěstounská péče), tel.: 499 405 747,
e-mail: frankovakamila@muvrchlabi.cz
- Lucie Kracíková, referentka (sociálně-právní ochrana – péče o dítě, kurátor pro mládež), tel.: 499 405 750, e-mail: kracikovalucie@muvrchlabi.cz
- Radka Mičová, DiS., referentka (sociálně-právní ochrana dětí – kurátor pro děti a mládež), tel.: 499 405 750, e-mail: micovaradka@muvrchlabi.cz
Dne: 5. 9. 2022 Dne: 9. 9. 2022
Vypracovala: Mgr. Radka Trejbalová, ŠMP Schválil: Mgr. Martin Vlášek, ředitel školy