Didaktický inkubátor Miroslava Slowika z Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity Liberec je praktickou dílnou, ve které studenti 5. A a 1. B na vrchlabském gymnáziu stráví týden s metodou problémového vyučování.
Tento program je v souladu se Strategií 2030+, rozvíjí zejména klíčové kompetence k řešení problémů a digitální kompetence, ale je (snad) pro všechny zúčastněné i příjemným vybočením z klasické výuky.
Jak tedy náš den vypadal? Ráno dostali studenti komplexní zadání (problém),
který
během dne měli vyřešit a na závěr vyučování prezentovat. Nesetkali se tak pouze s jedním předmětem (jsme zaměřeni na matematiku), ale museli se vypořádat s dalšími překážkami a přesahy do dalších předmětů. Základem úspěchu je spolupráce, komunikace, rozdělení práce a její rozvržení v čase. Učitel je rázem v roli průvodce poznáváním, studenti vyhledávají informace, učí se navzájem.
Dnes jsme začali s kvadratickými rovnicemi. Obtížného tématu se studenti zhostili velmi dobře a odvedli skvělou práci. Stihli odvodit a pochopit řešení kvadratické rovnice, ztvárnit látku graficky, vše zdokumentovat (foto, video) a vytvořit web, na kterém vše prezentují. Nakonec svou práci představili ostatním a zhodnotili, co by se ještě dalo vylepšit. To vše se odehrálo v dopoledním bloku intenzivní práce.